Przejdź do głównej zawartości

Model Cattell-Horn-Carroll, czyli Teoria Zdolności Poznawczych Cattela-Horna-Carrolla (Model CHC). Psychologia.

Inteligencja to zbiór różnych zdolności poznawczych - uczenia się, rozumowania, rozwiązywaniu różnych problemów, spostrzegania oraz adaptacji (zdolności adaptacyjne). Już na mojej stronie (blogu) wielokrotnie omawiałem temat związany z inteligencją, przedstawiając różne teorie inteligencji opracowane przez wielu psychologów. Omawiałem już inteligencję wieloraką, triarchiczną teorię inteligencji oraz inteligencję emocjonalną (EQ/EI). Chciałbym w kolejnym wpisie z cyklu ciekawostki psychologiczne poruszyć temat związany z inteligencją, dlatego też w kolejnym wpisie chcę przedstawić Państwu kolejną teorię inteligencji, a mianowicie model CHC, czyli Teoria Zdolności Poznawczych Cattella-Horna-Carrolla. Teoria ta jest opracowana w podejściu psychometrycznym przez 3 psychologów - Cattela, Horna i Carrolla. Model ten przedstawia 10 czynników, na które składają się różne umiejętności. O tym modelu, jak i o czynnikach, na które składają się różne umiejętności wg teorii zdolności poznawczych CHC dowiecie się z poniższej grafiki. 

Komentarze

  1. Coś mi się kojarzy, że na studiach w czasie zajęć z psychologii uczyliśmy się tego :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam serdecznie ♡
    Profesjonalizm i ogromna wiedza to coś, co zawsze znajdę na tym blogu. Twoje posty są niesamowite, zawierają w sobie tyle cennych informacji na różne tematy. Cieszę się, że dzielisz się z nami tą wiedzą, przyznam, że wiele ciekawostek było mi po prostu nie znanych. Lubię tę psychologiczną serię. O tej teorii nie czytałam wcześniej. Dziękuję za inspirację i garść informacji :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy temat, żałuję, że na studiach tylko bardzo pobieżnie poznałam to zagadnienie :) pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesujący wpis. Zachęca do dalszego zgłębienia tematu, bo ja studiowałam zupełnie inny obszar- ekonomię - i tam niestety nie bylo zagadnień z psychologii,a myślę że podstawy powinnyśmy być przekazywane studentom na różnych kierunkach.
    Udanej środy, serdecznie Cię pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawe - warto zagłębić się w temat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo interesujący wpis. Nigdy jeszcze o tej teorii nie słyszałam. Jeśli posiadasz więcej informacji na ten temat z chęcią przeczytam część 2 tego wpisu.
    Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam Was serdecznie 🙋‍♂️

    Dziękuję serdecznie za Wasze wspaniałe komentarze na temat niniejszego wpisu. Ogromnie cieszę się, że ten wpis był bardzo interesujący i ciekawy dla wielu osób. Mam nadzieję, że kolejne takie wpisy również zaciekawią Was, jeśli chodzi o temat związany z intelektualnością w ujęciu psychologicznym. Dziękuję Wam, że zechcieliście poświęcić swój czas na przeczytanie tego wpisu i podzielić się ze mną Waszymi komentarzami. 🤗

    Pozdrawiam Was wszystkich serdecznie i od serducha 😘🤗💖
    Patryk

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Sposoby układania sztućców na talerzu podczas i po konsumpcji

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, czyli 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi. Psychologia.

Stres w miejscu pracy m.in. w gastronomii, ich przyczyna oraz jak pracownik powinien radzić sobie z nim? Stres w pracy z punktu widzenia psychologii pracy oraz psychologii w zarządzaniu. Psychologia.