Przejdź do głównej zawartości

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, czyli 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi. Psychologia.

Z osobami toksycznymi mamy często kontakt nie tylko na co dzień, spotykając ich na ulicy, czy mając takie osoby w rodzinie, ale także spotykając ich w pracy. Możemy także być w związku partnerskim, w którym partner lub partnerka jest osobą toksyczną. Takie osoby wpływają znacząco na nasze samopoczucie. Czujemy się źle przy takich osobach, kiedy mamy z nimi styczność. O cechach i zachowaniach osób toksycznych był już opublikowany wpis na mojej stronie (blogu), gdzie podałem kilka przykładowych cech i zachowań osób toksycznych, na które powinniśmy zwrócić uwagę, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi [1]. Nie zawsze potrafimy sobie radzić sobie z osobami toksycznymi, gdzie relacje te nie są prawidłowe, często przyciągamy ich do siebie w taki sposób, że nie stawiamy się na pierwszym miejscu, ciągle poświęcamy się dla innych (potrzeby innych są ważniejsze niż nasze), zaniedbując przy tym siebie i nie dbając jednocześnie o własne potrzeby, mamy niską samoocenę, przyjmujemy ciągle odpowiedzialność za inne osoby, nie stawiamy jasnych granic i mamy problem z asertywnością, a także  czujemy się ciągle winni, mamy niskie poczucie własnej wartości oraz pozostajemy w relacjach z osobami toksycznymi, nie zauważając, że ich zachowania negatywnie wpływają na nasze samopoczucie. Warto też dodać, iż osoby toksyczne używają różnych technik manipulacyjnych wobec nas tj. np. uwikłanie kogoś w poczucie winy, gaslighting, czy też, chociażby szantaż emocjonalny. Warto wiedzieć, jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakty z osobami toksycznymi, dlatego też w niniejszym wpisie z cyklu ciekawostki psychologiczne chciałbym przedstawić 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi, które warto zapamiętać i wykorzystywać je w praktyce. Warto również wiedzieć, jak komunikować się z takimi osobami toksycznymi, wyrażając komunikaty asertywne z pozycji ,,JA". Na mojej stronie możesz znaleźć wpis związany z asertywnością i bycia asertywnym, gdzie podałem także przykłady komunikatów asertywnych oraz wpis nt. komunikowania się z innymi ludźmi, gdzie wyjaśniłem, jak powinniśmy budować komunikaty z pozycji ,,JA'' [2, 3]. Pamiętajmy o ostatniej zasadzie, której podałem w poniższym grafiku. Ta zasada moim osobistym zdaniem jest bardzo ważna, gdyż często próbujemy naprawiać innych, a nie siebie. W kolejnym wpisie z cyklu ciekawostki psychologiczne chciałbym omówić kwestie związane z toksycznymi relacjami w rodzinie. To również bardzo ważny temat, gdyż toksyczne relacje w rodzinie także mają destruktywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i na nasze życie. 


Przypisy:

[1] Osoby toksyczne - cechy i sposób zachowania osób toksycznych. Na co zwracać uwagę, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, które mają na nas destruktywny wpływ

[2] Asertywność i zachowania asertywne. Jak być asertywnym i jakie komunikaty powinny być asertywne? Psychologia.

Komentarze

  1. Miałam kontakt z osobą toksyczną raczej z wampirem energetycznym, Nigdy w to nie wierzyłam, aż w końcu trafiło to na mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba najskuteczniejszą metodą jest właśnie dystans... Uciekać od takich osób jak najdalej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak zawsze bardzo dobrze wszystko opisane, super wartościowy wpis. Aż nie wiem, do czego powinnam się w pierwszej kolejności odnieść. Może zacznę od tego, że tak jak mówisz, toksyczne osoby są wszędzie i warto nauczyć się rozpoznawać konkretne zachowania, aby na czas taką osobę rozpoznać i zachować od niej odpowiedni dystans. Manipulacja - och jak ja tego nienawidzę, a jak często miałam z tym do czynienia. Jedna z głównych cech toksycznych osób. Właśnie poprzez manipulację wpędzają "ofiarę" w poczucie winy i wszystko inne, co opisałeś powyżej. Najskuteczniejszy jest właśnie dystans, może nie zawsze da się takie osoby omijać całkowicie, ale jeśli jesteśmy w stanie rozpoznać toksycznych manipulantów na czas, to będziemy w stanie się z nimi zmierzyć. Kiedy jednak padniemy już ofiarą takich ludzi, niestety uwikłani w pułapkę umysłową, nie jesteśmy w stanie szybko uwolnić się z pod ich wpływu, a asertywność przychodzi wtedy z wielką trudnością. Miałam taką sytuację w życiu i niestety wydarzyła się taka sytuacja w rodzinie. Dlatego też jestem ciekawa Twojego kolejnego wpisu. Tak jak mówisz, nie ma co naprawiać innych, jesteśmy w stanie kontrolować jedynie nasze własne reakcje.
    Pozdrawiam i dziękuję Ci za ten wartościowy wpis. ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie nie tylko za bardzo miłe słowa na temat tego wpisu, ale również za chęć podzielenia się z nami Twoimi przemyśleniami nt. tematu, którego dotyczy ten wpis. Z miłą chęcią przeczytałem Twój komentarz i popieram również Twoje zdanie na temat wpływu osób toksycznych na nas.

      Pozdrawiam Cię również serdecznie 🖐👦💕
      Patryk

      Usuń
  4. CZasem kazdy z nas jest toksyczny albo może sie zdarzyć że trafimy na kogoś kto perfekcyjnie wyciągnie najgorsze cechy nawet takie o które byśmy siebie nie podejrzewali.
    By stosować punkty powyższe trzeba pracy nad sobą i wiedzy czym jest manipulacja jak ją rozpoznać nazwać swoje emocje etc i umieć przeanalizować i dostrzec co sie wydarzyło, czasem nawet mając wiedzę warto skonsultować sie nie koneicznie ze specjalistą ale z mądrą osobą to potrafi pomóc, taką mądrą osobę można na przykład na grupie samopomocowej znaleźć, są też grupy na FB, wiadomo dobry specjalista, no ale oni są różni a dostęp nie zawsze łatwy .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę się zgodzić, każdy z nas potrafi być toksyczny, albo ktoś wyciągnie z nas to co najgorsze na wierzch. To też prawda

      Usuń
  5. Takie osoby należy ignorować i utrzymywać spory dystans. Wręcz należy się od nich odciąć w miarę możliwości...

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety zawsze w życiu trafiamy na toksyka lub wampira energetycznego, różne postacie obie niezwykle trudne w akceptacji. Mi bardzo duzo dało przesianie znajomych, a w pracy ograniczenie do maksimum rozmów z takimi manipulatorami i ludzmi o skrajnych wg mojego kodeksu wartości :) Nie wdaje się w dyskusje, w prostych komunikatach jestem stanowcza, w wymianie roznych zdań nie walcze o to kto ma rację bo to jedynie zbędne żywienie postaci toksycznej, zbywanie to najlepsza metoda. Super, że powstał ten wpis myślę, że ułatwi nie jednej osobie schemat postępowania :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo cenne wskazówki, choć wszystkiego tego trzeba się nauczyć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kolejny fajny wpis i porady. I ja w swoim życiu trafiłam na toksyczne osoby, nie zawalam sobie sprawy z tego aż w końcu przejrzałam na oczy. To jest straszne, na szczęście udało mi się wycofać z tej znajomości i też wiem jak unikach takich ludzi....

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Zawartość węglowodanów i błonnika pokarmowego w przykładowych produktach żywnościowych. Żywność i żywienie człowieka.

Psychologia emocji, czyli cztery fazy procesu emocjonalnego. Psychologia.

Zawartość białka i tłuszczy w przykładowych produktach żywnościowych. Żywność i żywienie człowieka.