Przejdź do głównej zawartości

Żałoba i jej etapy z psychologicznego punktu widzenia. Psychologia.

Każdy z nas doświadczył lub może doświadczyć żałoby, czyli reakcji naszego organizmu w wyniku straty (śmierci) kogoś najbliższego, kogo znamy. Jest to proces psychologiczny. Nie tylko możemy doświadczyć żałoby po stracie rodziców, dzieci i innych najbliższych członków rodziny, ale również po stracie np. ukochanego zwierzęcia. Każdy z nas może w różny sposób doświadczyć żałoby, a czas jej trwania również jest różny. W wyniku żałoby doświadczamy różnych emocji i uczuć związanych z przeżywaniem żałoby. Możemy odczuwać emocje i uczucia tj. żal, rozpacz, lęk, złość, gniew, apatia, poczucie bezradności, poczucie winy, czy też smutek i tęsknota. Podczas żałoby pojawia się również często płacz, a także u osoby przeżywającej żałobę mogą pojawić się różne psychologiczne mechanizmy obronne tj. ucieczka, zaprzeczenie, reakcja upozorowania, czy też racjonalizacja. Bardzo ważne jest to, aby osoba, która przeżywa żałobę, miała duże wsparcie ze strony najbliższych, a także wsparcie ze strony specjalisty zdrowia psychicznego, jeśli osoba doświadczająca żałobę może dodatkowo zmagać się z depresją lub innymi problemami natury psychologicznej. Jak już wcześniej napisałem, iż proces doświadczania i czas trwania żałoby jest różny, natomiast w psychologii określa się różne fazy (etapy) żałoby, które mogą przebiegać u osoby jej doświadczającej. Warto wiedzieć, jak ona przebiega z psychologicznego punktu widzenia. Amerykańska lekarka szwajcarskiego pochodzenia, psychiatra Elisabeth Kübler-Ross wyróżniła aż 5 psychologicznych faz (etapów) doświadczania żałoby. Jakie są zatem te fazy (etapy) żałoby?

Komentarze

  1. Bardzo przydatny post, dzięki poznaniu faz żałoby możemy lepiej zrozumieć drugą osobę i okazać potrzebne wsparcie.
    O żałobie uczymy się też u mnie w pracy i szkole. Ponieważ często jesteśmy dla rodziny naszych podopiecznych również w pewnym sensie... może nie rodziną, ale również budujemy więź z rodziną, tak też musimy potrafić okazać wsparcie podczas śmierci ich bliskich. Ja mój pierwszy taki przypadek śmierci jednego z podopiecznych sama potrzebowałam wsparcia, ponieważ miałam taką więź z tą osobą, że odprowadziłam ją razem z rodziną aż do samego końca. Potrzebowałam co najmniej tygodnia, aby dojść do siebie, choć teoretycznie była to obca mi osoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudny temat przynajmniej dla mnie. Unikam jak ognia. Przemilczę wyjątkowo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już kilka razy przechodziłam żałobę i za każdym razem czułam najpierw złość do Boga, całego świata, czułam niesprawiedliwość , potem przychodziło uczucie bezsilności i ogromny żal. To czas kiedy zaczynamy analizować swoje życie i stwierdzamy, że tak szybko ucieka i najwyższa pora zrobić co dla siebie, poprawić relacje rodzinne i korzystać z życia pełnymi garściami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niby wiemy, że jesteśmy śmiertelni, a jednak...

    OdpowiedzUsuń
  5. Temat, z który każdy wcześniej czy później musi się zmierzyć, więc dobrze wiedzieć, jak nazwać emocje i jak sobie z nimi radzić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo trudny temat. Każdy człowiek ten stan przechodzi inaczej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Trudny temat, ale niestety stanowi część naszego życia i trzeba szukać sposobów jak go oswoić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam Was cieplutko 🙋‍♂️

    Dziękuję z całego serca za Wasze odwiedziny oraz za to, że zechcieliście podzielić się ze mną swoimi komentarzami na temat związany z niniejszym postem. Wszystkie Wasze komentarze były bardzo ciekawe i interesujące.

    Pozdrawiam Was wszystkich cieplutko i od serca, przesyłam Wam mega pozytywną energię 🤗😊🤲💌💖
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
  9. To bardzo trudny temat i choć powinno się znać etapy tego procesu, nie wiem, czy chcę go w tym momencie analizować... To takie przykre i przygnębiające...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Sposoby układania sztućców na talerzu podczas i po konsumpcji

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, czyli 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi. Psychologia.

Stres w miejscu pracy m.in. w gastronomii, ich przyczyna oraz jak pracownik powinien radzić sobie z nim? Stres w pracy z punktu widzenia psychologii pracy oraz psychologii w zarządzaniu. Psychologia.