Przejdź do głównej zawartości

Jaki tłuszcz wybierać do smarowania? Masło, czy margarynę? Co jest zdrowsze?

Na mojej stronie (blogu) mieliście już okazję dowiedzieć się o maśle nie tylko z punktu widzenia towaroznawczego, ale również z punktu widzenia żywieniowego, wyjaśniając definicję masła z punktu widzenia towaroznawczego i prawa żywnościowego, a także jakie kryteria musi spełniać masło w rozumieniu prawa żywnościowego, aby nazwać ten produkt żywnościowy masłem oraz jaką wartość energetyczną i odżywczą zawiera masło [1]. Ciągle obecnie panuje przekonanie, iż masło jest zdrowsze niż margaryna, choć należy zwrócić tutaj uwagę na to, iż w nauce o żywności i żywieniu człowieka nie ma klasyfikacji żywności na gorszą lub lepszą. Zalecenia spożycia różnych produktów żywnościowych mówią nam o tym, co powinniśmy jeść i w jakich ilościach oraz jaki jest wpływ każdej żywności na nasz organizm. Również w przypadku masła i margaryny nie ma takiego podziału, gdyż i jeden, i drugi produkt spożywczy ma swoje plusy i minusy, dlatego też niniejszy wpis będzie poświęcony oba tłuszczom tj. margaryna i masło, w którym dowiecie się, czym są te tłuszcze z towaroznawczego punktu widzenia oraz jaką wartość energetyczną i odżywczą mają te produkty spożywcze. Także dowiecie się o tym, który tłuszcz najlepiej wybrać do smarowania pieczywa.





Przypisy:

Komentarze

  1. U nas zawsze do kanapek stosowaliśmy masło 82%. Okazało się jednak niedawno, że mój mąż ma podwyższony poziom cholesterolu i lekarz zalecił mu spożywać dobrej jakości margarynę.

    OdpowiedzUsuń
  2. U nas do chlebka jest masło, ale do pieczenia od czasu do czasu używam margarynę roślinną. Ja jestem zdania, że wszystko jest dla ludzi tylko z umiarem 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Umiar jak najbardziej trzeba zachować... przy jednym produkcie, jak i przy drugim. I zdrowy rozsądek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Co kto lubi :) ja wolę masło, ale w rozsądnych ilościach :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy wpis. Di tej pory stosuję masło. Myślę że dobra margaryna nie jest zła :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy wpis. Ostatnio sporo się nad tym zastanawiałam. U nas jest różnie, raz margaryna a raz masło :)
    Pozdrawiam serdecznie! ♥

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj! Przyznam szczerze, że odkąd te parę lat temu podrożało masło to przestałam go używać. Nie jest mi potrzebne do kanapek. Nie mam problemu położyć sera czy szynkę bez podkładu pod. Ale ostatnio bardzo polubiłam się z różnymi pastami bądź twarożkami, które trochę jednak imitują ten podkład.
    Nie zastanawiałam się nad tym co jest zdrowsze. Dlatego dziękuję Ci za tę lekcję! Zgadzam się ze stwierdzeniem, że wiele zależy od tego co spożywamy i w jakich ilościach.
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj Patryku :) Twój post analizuje masło zarówno z punktu widzenia towaroznawczego, jak i prawa żywnościowego, co dostarcza ciekawych informacji. Przekazujesz ważne kryteria określające, co może być nazwane masłem zgodnie z przepisami prawa żywnościowego. Informacje o wartości energetycznej i odżywczej masła i margaryny są cenne dla osób dbających o zdrową dietę. Mt zdecydowanie wybieramy masło, najlepiej swojskie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wybieram to, co bardziej mi smakuje, a więc masło :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam serdecznie
    To naprawdę interesujący temat. Myślę, że i masło i margaryna znajdują swoich miłośników. Cóż, sama jem to co akurat kupiłam. Czasem masło, czasem margarynę. W zależności od promocji również :D Ale nie narzekam, oba smarowidła mi smakują. Oczywiście nie każda margaryna, ale są takie pyszniutkie rodzaje że ciężko się oprzeć :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam Was serdecznie 🙋‍♂️

    Cieszę się niezmiernie z tego, że mogłem poznać Wasze preferencje żywieniowe, jeśli chodzi o wybór tłuszczu do smarowania pieczywa oraz za przemiłe Wasze słowa na temat niniejszego wpisu. Super, że zainteresował wielu osób temat związany z masłem i margaryną. Jeśli jeszcze macie pytania związane z niniejszym tematem tego wpisu, to z miłą chęcią na nie odpowiem.

    Pozdrawiam Was cieplutko i od serca 🤗🥰💖
    Patryk

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Sposoby układania sztućców na talerzu podczas i po konsumpcji

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, czyli 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi. Psychologia.

Stres w miejscu pracy m.in. w gastronomii, ich przyczyna oraz jak pracownik powinien radzić sobie z nim? Stres w pracy z punktu widzenia psychologii pracy oraz psychologii w zarządzaniu. Psychologia.