Przejdź do głównej zawartości

Sprzedaż napojów alkoholowych w zakładach gastronomicznych i w placówkach handlowych w świetle prawa. Czym jest alkohol z towaroznawczego punktu widzenia oraz w rozumieniu przepisów prawa oraz kiedy sprzedawca/kelner ma prawo odmówić sprzedaży alkoholu konsumentowi (klientowi)?

Jednym z bardzo popularnych napojów, jakie sprzedaje się nie tylko w placówkach handlowych, ale również w różnych zakładach gastronomicznych m.in. w restauracjach, barach, pubach, w bistro, jest alkohol. Ten napój alkoholowy jest jednym z wielu najbardziej popularnych napojów spożywanych przez ludzi. Niestety, po ten napój także sięgają osoby małoletnie, a w szczególności młodzież. Alkohol jest jednym z wielu używek, który spożywany w nadmiernych ilościach doprowadza do uzależnienia, a także niesie przykre konsekwencje dla zdrowia, czy życia osoby uzależnionej od alkoholu. Wpływa negatywnie także na relacje rodzinne, gdzie osoby uzależnione od alkoholu niekiedy tracą kontrolę nad jego spożyciem (przyjemność picia alkoholu wynika przede wszystkim z pobudzenia neuroprzekaźników i wydzielania dużej ilości dopaminy – układ nagrody), a także często nie kontrolują swoich emocji, stają się bardzo agresywni, a także mogą wchodzić w konflikt z prawem. W relacjach rodzinnych/partnerskich, gdzie jedna z osób jest uzależniona od alkoholu, często dochodzi do przemocy fizycznej, psychicznej, czy też seksualnej. Niestety, dorosłe dzieci, które wychowywały się w rodzinie dysfunkcyjnej, gdzie również jeden z rodziców lub obojga z rodziców jest uzależnionych od alkoholu, mogą zmagać z syndromem DDD i DDA, czyli syndromem Dorosłego Dziecka z Rodziny Dysfunkcyjnej i Dorosłego Dziecka Alkoholików. Takie osoby zmagają się z wieloma trudnościami w dorosłym życiu, gdzie źródłem tych problemów jest dzieciństwo, złe wzorce wyniesione z dzieciństwa i środowisko, w którym przebywali. O syndromie DDD został już poświęcony wpis, który znajduje się na mojej stronie (blogu) [1]

Z punktu widzenia psychologicznego, uzależnieniem nazywamy zaburzeniem psychicznym i fizycznym, które polega na częstym zażywaniu różnych środków psychoaktywnych, jak np. alkoholu, narkotyków, leków, wyrobów tytoniowych, jak i wykonywaniu różnych czynności, które stanowią źródło uzależnienia, np. zakupoholizm, seksoholizm, uzależnienie od hazardu, masturbacji, czy też np. uzależnienie od gier komputerowych. Warto zaznaczyć, iż kryteria diagnostyczne, które brane są pod uwagę podczas diagnozowana różnego rodzaju uzależnienia, są ujęte w klasyfikacji ICD lub DSM. Alkoholizm także znajduje się na liście zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania spowodowane przez używanie alkoholu w ICD, jak i w DSM. Dane szacunkowe mówią nam, iż ok. 2,3 miliarda osób spożywa alkoholu, natomiast w przypadku naszego kraju, ok. 700-900 tys. osób jest uzależnionych od alkoholu, a ponad 2,5 ml Polaków nadużywa alkoholu. Najwięcej alkoholu spożywają przede wszystkim Europejczycy i Amerykanie (na podst. artykułu 📰 pt. „Jak i ile pijemy. WHO alarmuje” na stronie internetowej Stopuzależnieniom.pl). O uzależnieniach będzie jeszcze mowa na mojej stronie (blogu), gdzie zostanie poświęcony wpis na ten temat.

Niestety, wiele osób pracujących w lokalach gastronomicznych, czy też w różnych placówkach handlowych ma częsty kontakt z osobami, którzy są w stanie nietrzeźwym i próbują dokonać zakupu alkoholu oraz stają się dość problematyczni dla osób pracujących w handlu, czy też w gastronomii. Warto wiedzieć, kiedy i komu nie należy dokonywać sprzedaży alkoholu, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na ten temat poświecę niniejszy wpis, w którym nie tylko omówimy, czym jest alkohol w rozumieniu przepisów prawnych oraz z punktu widzenia towaroznawczego, ale również rodzaje wyrobów alkoholowych i aspekty prawne związane ze sprzedażą alkoholu w placówkach handlowych i w placówkach gastronomicznych. Warto, aby zapoznać się z tymi przepisami, gdyż za sprzedaż alkoholu może grozić odpowiedzialność prawną nie tylko osobom będącym kierownikami placówek handlowych, czy też zakładów gastronomicznych, ale również osobom dokonujących sprzedaż (sprzedawcy/kelnerzy), dlatego też kierownicy placówek handlowych lub zakładów gastronomicznych powinni organizować pracownikom placówek handlowych, lub zakładów gastronomicznych szkolenia związane ze sprzedażą napojów alkoholowych oraz aspektami prawnymi z tym związane.






Przypisy:

[1] Syndrom DDD. Czym jest syndrom DDD i wpływ wychowywania się w rodzinie dysfunkcyjnej na dorosłość. Psychologia.

Komentarze

  1. Bardzo dobrze, że są takie restrykcje, bo ile się słyszy o nastolatkach pijanych lub nawet w stanie upojenia alkoholowego. Gdyby nie było ograniczeń, ile więcej byłoby takich przypadków.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój narzeczony jest teraz na wyzwaniu 3 msc bez alkoholu a ja na poście bez słodyczy ;) Fajnie od czasu do czasu dać sobie takie wiadro zimnej wody i trochę "otrzeźwieć" ze swoich używek.
    Myślę, że aktualne obostrzenia są w sam raz.
    Miłego dnia! :)
    Angelika

    OdpowiedzUsuń
  3. Ograniczenia są potrzebne. Wprawdzie wszystko jest dla ludzi i trzeba umieć obchodzić się również z takim towarem, ale niektórzy niestety nie potrafią...

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesujący wpis. Ja akurat nie piję i jestem wielką przeciwniczką wódki. Okazyjnie sięgam po szampana albo piwo 0% latem. Alkohol zwyczajnie mi nie smakuje - co jest plusem :D Niby wszystko jest dla ludzi, ale ludzie niestety nie znają umiaru. Świat mógłby być dużo lepszy, gdyby nie było nagminnego pijaństwa, ale zdaję sobie sprawę, że ciężko z tym walczyć. Dlatego jestem za ograniczeniami w tym temacie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo potrzebny oraz ważny wpis. Ja jestem za ograniczeniem alkoholu zwłaszcza wśród osób nieletnich. Gdy człowiek zaczyna w młodym wieku to wówczas jest bardziej narażony na wpadniecie w szpony nałogu. Jasne, że nie ma nic złego gdy od czasu do czasu sięgniemy po kieliszek dobrego wina, wszystko jest dla ludzi, ale niestety są i tacy, którzy tego umiaru nie znają.

    Cieplutko Cię pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo wartościowy wpis, pełen dobrych porad. Szkoda, że tak mało osób stosuję się to takich wytycznych czy restrykcji. Szczegóły widać to latem,w różnego rodzaju ogródkach czy nawet na plaży...a przecież wszyscy wiemy że alkohol i woda to to bardzo niebezpieczne połączenie...

    OdpowiedzUsuń
  7. Super zwracasz uwagę na znaczenie odpowiedzialności sprzedawców i kelnerów w kontekście przestrzegania przepisów dotyczących sprzedaży alkoholu oraz na konsekwencje związane z nieprzestrzeganiem tych regulacji. Ponadto poruszasz kwestię skutków społecznych i zdrowotnych nadmiernego spożycia alkoholu na co niestety nie każdy pijący zwraca uwagę... często słyszę... tyłki kieliszeczek albo lampeczke... A potem jest za późno...

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam Was serdecznie 🖐🙂
    Chciałem każdemu z Was podziękować za Wasze odwiedziny, jak i za podzielenie się ze mną Waszymi komentarzem związanym z alkoholem i aspektami prawnymi związanymi ze sprzedażą alkoholu.
    Warto uświadomić, jak picie alkoholu wpływa na nasz organizm oraz na aspekty poznawcze. Warto wiedzieć o prawie, które obowiązuje wiele placówek handlowych i lokali gastronomicznych, które jest związane ze sprzedażą i podawaniem alkoholu. Każdy z Was podzielił się swoimi własnymi spostrzeżeniami na temat problemu związanego z piciem alkoholu i wiele osób podkreśliło, że jest bardzo ważny ten wpis, jak i bardzo potrzeby. Cieszę się, że sądzicie w ten sposób. Dziękuje jeszcze raz za Wasze przemiłe oraz bardzo interesujące komentarze. Każdy z Was tworzy niesamowitą część naszej blogosfery jako część naszej społeczności 🤗 Jestem również za to Wam wdzięczny 🙏😊
    Pozdrawiam Was cieplutko i ślę Wam mega wiele uścisków 🥰🤗💖

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Zawartość węglowodanów i błonnika pokarmowego w przykładowych produktach żywnościowych. Żywność i żywienie człowieka.

Psychologia emocji, czyli cztery fazy procesu emocjonalnego. Psychologia.

Zawartość białka i tłuszczy w przykładowych produktach żywnościowych. Żywność i żywienie człowieka.