Przejdź do głównej zawartości

3 metody, które pomogą nam skutecznie zarządzać czasem i zrealizować różne zadania. Psychologia.

Często czujemy się zestresowani i przytłoczeni nadmiarem zadań do wykonania, ale również mamy tendencję do wiecznego odkładania zadań na później, które musimy zrealizować. Wówczas mówimy o prokrastynacji, co często ono jest związane m.in. z lękiem przed porażką, trudnościami w planowaniu i zarządzaniu zadaniami oraz czasem, a także m.in. z perfekcjonizmu. Także zniekształcenia poznawcze (pułapki myślowe, myślenie dychotomiczne), jakim jest, chociażby wszystko albo nic powoduje, że czujemy się sfrustrowani, zestresowani  i umniejszamy własne osiągnięcia, gdy zwracamy uwagę na małe niedoskonałości zamiast na efekty naszych działań, czyli albo coś zostało idealnie zrobione, albo nie. Taki sposób myślenia w skrajnościach powoduje to, że w surowy sposób siebie oceniamy, co utrudnia również wykonanie naszych planów, zadań, czy też celów, jakie sobie założyliśmy, by je zrealizować. Skuteczne zarządzanie czasem i zadaniami pozwoli nam nie tylko osiągnąć różne cele i priorytety, ale również osiągnąć efekty realizowanych zadań, które chcieliśmy zaplanować i je zrealizować. Korzyścią tego również jest większa produktywność, ale i satysfakcja ze zrealizowanych naszych planów, czy celów życiowych, co też przekłada się na poczucie satysfakcji i szczęścia z naszego życia. Warto nie tylko zwrócić uwagę na nasz sposób myślenia i podejścia do realizacji naszych zadań, ale również na sposób wykonania tych zadań, jak i zarządzania naszym czasem. Wiele jest różnych technik i metod, które są pomocne w zarządzaniu czasem, jak i zadaniami, które planujemy i zamierzamy je zrealizować. W niniejszym wpisie psychologicznym poznamy 3 przykładowe metody, które możemy zastosować, by lepiej planować i zarządzać naszymi zadaniami, które chcemy zrealizować, ale również lepiej zarządzać naszym czasem.

Z punktu widzenia psychologicznego wiemy, jak różne czynniki wpływają na sposób zarządzania czasem i realizacją zadań. Do takich czynników możemy zaliczyć m.in. nasze nawyki, wzorce myślowe, zaangażowanie, motywacja, rutyna, czy też samoregulacja, autokontrola i elastyczność. Perfekcjonizm, strach, czy lęk przed porażką, przytłoczenie nadmiarem zadań i obowiązkami, czy też niska motywacja są źródłem prokrastynacji, która utrudnia w efektywnym realizowaniu różnych planów, zadań, czy celów. Choć o prokrastynacji pojawi się osobny wpis na blogu, to tutaj warto zwrócić uwagę na takie czynniki, które znacząco mają wpływ na zarządzanie zadaniami, ale również na skuteczną ich realizację. Ważne, by wiedzieć o tym, że są różne metody i techniki, które pomogą nam efektywnie zarządzać czasem i zadaniami, na które musimy poświęcić odpowiednią ilość czasu, by je zrealizować, dlatego też w niniejszym wpisie przedstawię 3 bardzo ciekawe, ale zarazem przydatne metody zarządzania czasem i zadaniami. Metody te pomogą nam skutecznie zarządzać nie tylko czasem, ale i zadaniami, na które musimy poświęcić czas, by je zrealizować. Są one pomocne w realizowaniu różnych zadań, ale również i celów, które są dla nas priorytetowe. Te techniki pomogą nam zwiększyć naszą produktywność. Warto wybrać sobie taką metodę, technikę, która w naszym przypadku będzie skuteczna i efektywna. 

Poniżej zostaną przedstawione 3 techniki, które pomogą nam skutecznie zarządzać czasem, jak i zadaniami tj. zasada Pareto 80/20, zasada 5/25 wg Warrena Buffetta i Matryca (Macierz) Eisenhowera, którą sam osobiście używam do zarządzania czasem i zadaniami, które muszę zrealizować wg skali ich priorytetu. 

W kolejnych częściach wpisu przedstawię Wam jeszcze inne skuteczne metody, które pomogą Wam zarządzać czasem i realizować zadania, szczególnie w nauce, co może być przydatne nie tylko uczniom, ale i studentom. Na moim blogu także można przeczytać wpis psychologiczny na temat zasad, które pomogą nam zrealizować postanowienia noworoczne [1], choć są również przydatne do realizacji różnych planów, czy celów, jak chociażby np. w nauce języka obcego.




Przypisy:

Komentarze

  1. Czytasz mi w myślach chyba ;)
    Zarządzanie czasem to ostatnio mój problem... ale nie z powodu braku organizacji a z powodu nadmiaru wszystkiego o.o Pociesza mnie fakt, że za 3 tygodnie lecę na wakacje i to będzie dla mnie totalny relaks.
    Miłego dnia :)
    Angelika

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam ciągle wrażenie, że doba jest za krótka. Trochę za dużo obowiązków na własne życzenie nałożyłam obie na głowę. Wychodzi trochę mój pracoholizm ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Patryku. Słowo prokrastynacja jest mi doskonale znane... Niestety. Mam wielką skłonność do odkładania wszystkiego a po wakacjach tak strasznie się rozleniwilam, że nie mogę wrócić na właściwy tor. Zarządzanie czasem idzie jeszcze gorzej. Miałam się wziąć za kolejny rozdział i jeszcze nawet nie zaczęłam. A czas leci nieubłaganie. Obowiązków przybywa Anka nadal w tyle. Jedyne nad czym pracuję to japoński. Chętniej przeczytam twój wpis i kilka razy i dobrze przemyśle te zasady, które wypisałeś. Bardzo dziękuję za ten przydatny post Patryku. Życzę ci wspaniałego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Thank you for this article! It's easy to feel overwhelmed by the sheer number of tasks on my daily plate!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane inne wpisy do przeczytania:

Sposoby układania sztućców na talerzu podczas i po konsumpcji

Sosy, klasyfikacja sosów i ich przyrządzanie z punktu widzenia sztuki kulinarnej i technologii gastronomicznej. Technologia gastronomiczna i sztuka kulinarna.

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy mamy kontakt z osobami toksycznymi, czyli 10 przykładowych metod radzenia sobie z osobami toksycznymi. Psychologia.