Komunikacja interpersonalna to wymiana różnych komunikatów w formie języka i np. gestami z naszymi rozmówcami (odbiorcy komunikatów). Często komunikaty te są związane z naszą opinią, uczuciami, czy naszym zdaniem na jakiś temat. Bardzo ważne jest wyrażanie naszych uczuć, czy emocji, a także uważne słuchanie tego, co dana osoba do nas mówi. Należy zwrócić szczególną uwagę na słuchanie empatyczne, które nie tylko polega na uważnym słuchaniu tego, co dana osoba nam mówi, ale również zrozumienie drugiej osoby, akceptowanie czyichś emocji oraz uczuć, czy nieocenianie drugiej osoby. To bardzo ważne w szczególności w sytuacji, kiedy ktoś zwierza nam się z czyichś problemów, z którymi się boryka. O słuchaniu empatycznym opublikowałem wpis na mojej stronie [1]. Aby komunikacja była odpowiednia, musimy zwrócić szczególnie uwagę na to, w jakiej formie wypowiadamy nasze komunikaty. Nie powinna być wypowiadane z pozycji ,,TY", lecz z pozycji ,,JA", wyrażając jednocześnie nasze uczucia, emocje, a także bez oskarżeń, etykietowania, oceniania, czy też atakowania słownego drugiej osoby, a co najważniejsze, że zwracamy się do drugiej osoby z szacunkiem. Aby odpowiednio się komunikować z innymi, bardzo ważne jest umiejętność budowania odpowiednich komunikatów z pozycji ,,JA". O Tym będzie właśnie mowa w niniejszym wpisie, gdzie dowiecie się nie tylko o tym, jakie elementy powinny zawierać nasze komunikaty, ale również dowiecie się, jak budować takie komunikaty w praktyce, przedstawiając przykładowe komunikaty z pozycji ,,JA".
Przypisy:
Mam wrażenie, że jednak z komunikacją mamy coraz więcej problemów.
OdpowiedzUsuń